Prompt tips voor docenten

januari 4, 2025

In de huidige digitale wereld is AI niet langer een ver-van-je-bed-show, maar een krachtige tool die docenten kan ondersteunen in hun dagelijkse werk. Van het maken van toetsen tot het genereren van lesmateriaal, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar hoe haal je het meeste uit AI? Het draait allemaal om de juiste prompts! In dit artikel deel ik 15 handige tips om AI effectief te gebruiken in het onderwijs en hoe je het kunt inzetten voor een meer gepersonaliseerde en efficiënte leerervaring.

 

1. Stel duidelijke, specifieke vragen

Een van de belangrijkste dingen bij het gebruik van AI is dat je duidelijk en specifiek bent. In plaats van een vage vraag zoals “Maak een toets,” probeer je vraag te richten op wat je precies wilt bereiken. Bijvoorbeeld:

  • Niet: “Maak een toets.”
  • Wel: “Maak een toets van 10 vragen over hoofdstuk 3 van geschiedenis voor klas 2, inclusief meerkeuzevragen en een antwoordmodel.”

 

2. Gebruik het “WIE-WAT-HOE-WAAROM” Model

Wanneer je AI vraagt om iets te maken, geef dan zoveel mogelijk context. Dit zorgt ervoor dat de AI begrijpt wat de bedoeling is en helpt je om de juiste output te krijgen. Denk hierbij aan de vraag:

  • Wie: Wie is de doelgroep? (bijvoorbeeld leerlingen of collega’s)
  • Wat: Wat is de taak? (bijvoorbeeld een lesplan, toets, etc.)
  • Hoe: In welk formaat wil je het? (bijvoorbeeld pdf, document, etc.)
  • Waarom: Wat is het doel? (bijvoorbeeld voorbereiding op een examen)

 

3. Geef voorbeelden in je prompt

AI kan beter werken als het een voorbeeld heeft om van te leren. Het is dus handig om in je prompt een voorbeeld van wat je verwacht te geven.

  • Prompt: “Maak een samenvatting zoals deze: [voorbeeldtekst].”

Door dit te doen, stel je de AI in staat om te begrijpen wat jij als resultaat verwacht.

 

4. Vraag om meerdere opties

Als je verschillende ideeën wilt zien of niet precies weet wat je wilt, vraag dan om meerdere opties. Dit geeft je meer keuze en kan je helpen om het beste resultaat te selecteren.

  • Prompt: “Geef drie manieren om leerlingen actief bij de les te betrekken.”

Zo kun je zelf beslissen welke aanpak het beste bij je klas past.

 

5. Gebruik rollen in prompts

Laat de AI denken vanuit een specifieke rol, zoals een leraar of coach. Dit kan helpen om meer contextuele en praktische suggesties te krijgen.

  • Prompt: “Stel je voor dat je een geschiedenisleraar bent. Hoe zou je een les over de Tweede Wereldoorlog interessant maken voor 14-jarigen?”

Op deze manier wordt de output realistischer en beter afgestemd op de situatie.

 

6. Vraag om een Specifieke Toon of Stijl

Afhankelijk van je doelgroep, kan de toon of stijl van de tekst belangrijk zijn. Wil je een formele uitleg, of juist iets luchtiger? Geef dit aan in je prompt.

  • Prompt: “Schrijf een uitleg over fotosynthese in eenvoudige taal voor groep 8.”

Dit maakt de uitleg toegankelijker voor jongere leerlingen.

 

7. Geef Feedback op de Output

Als het resultaat niet helemaal naar wens is, geef dan gerichte feedback om de AI te helpen verbeteren.

  • Prompt: “Dit antwoord is te complex. Kun je het vereenvoudigen en korter maken?”

Door AI feedback te geven, kun je het resultaat verder afstemmen op je behoeften.

 

8. Breek Complexe Opdrachten op in Stappen

Soms kan het handig zijn om AI in stappen te laten werken, vooral bij complexe taken. Begin met een opzet en werk daarna verder uit.

  • Prompt 1: “Geef een opzet voor een les over klimaatverandering.”
  • Prompt 2: “Werk de tweede stap uit met een quiz.”

Dit maakt het proces overzichtelijker en beheersbaarder.

 

9. Gebruik tijdslimieten of woordlimieten

Stel duidelijke grenzen aan de output. Dit kan vooral nuttig zijn als je beperkte tijd hebt of als je een korte uitleg nodig hebt.

  • Prompt: “Schrijf een samenvatting van maximaal 150 woorden over de Romeinse Republiek.”

Het helpt de AI om beknopter te werken en voorkomt te lange teksten.

 

10. Laat AI Reflecteren op de Inhoud

Vraag de AI om na te denken over de inhoud die het heeft gemaakt. Dit kan waardevolle inzichten opleveren.

  • Prompt: “Wat zijn mogelijke valkuilen bij dit lesplan? Hoe kan ik dat verbeteren?”

Deze aanpak kan helpen om verbeteringen aan te brengen voordat je het materiaal gebruikt.